Strategy as social practice and theory of communicative action: possible theoretical approaches

Main Article Content

Elisa Zwick
Isabel Cristina da Silva
Mozar José de Brito

Abstract

This article aims to discuss the possible theoretical approaches between strategy as social practice (SSP) and the theory of communicative action (TCA), established by Jürgen Habermas. We intended to construct an analytical dialogue, highlighting the interfaces that may be established between these constructs. Specifically, we sought to: (i) describe the theoretical framework of strategy as social practice; (ii) discuss the conceptual aspects of the theory of communicative action; and (iii) introduce the possible theoretical approaches between strategy as social practice and the theory of communicative action. It is argued that TCA has interesting elements contributing to strategy as a practice and that, for this reason, there is a need to explore the theoretical approaches. So, this article contributes in a unique way to associate Habermas’ thought with the theoretical perspectives of strategy as social practice, especially concerning their elements reason and truth, understanding and consensus, which give rise to significant contributions of communicative rationality to strategy as social practice

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Zwick, E., Silva, I. C. da, & Brito, M. J. de. (2014). Strategy as social practice and theory of communicative action: possible theoretical approaches. Cadernos EBAPE.BR, 12(Especial), 384 a 400. Retrieved from https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/8694
Section
Papers - Philosophy
Author Biographies

Elisa Zwick, Universidade Federal de Lavras

Professora Assistente I do Instituto de Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal de Alfenas. Mestre e doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Lavras, UFLA. Graduada em Administração pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, Unijuí. Possui experiência em Tutoria na Coordenadoria de Educação a Distância no Departamento de Estudos da Administração da Unijuí, onde atuou nos cursos superiores de Tecnologia Gestão Pública, Gestão de Cooperativas e Marketing, vinculados ao DEAd. Atuou como Tutora do curso de Bacharelado em Administração Pública da UFLA. Possui experiência na área de Administração e docente no Ensino Fundamental, Médio e Superior, com ênfase em Teorias da Administração Pública, Gestão de Cooperativas e Gestão Social. Possui interesse de pesquisa nos temas voltados aos estudos críticos em teoria da administração, tais como: organizações substantivas, gestão de cooperativas, gestão pública, gestão social, sociologia das organizações, relações de poder e burocracia.

Isabel Cristina da Silva, Universidade Federal de Lavras

Graduada em Administração pela PUC (Arcos), Mestre e Doutoranda em Administração pela UFLA

Mozar José de Brito, Universidade Federal de Lavras

Professor Doutor da Universidade Federal de Lavras. Atualmente é Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C. Possui Graduação em Administração Rural pela Universidade Federal de Lavras (1988), mestrado em Administração pela Universidade Federal de Lavras (1993) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (2000).

Most read articles by the same author(s)