Sports projects in higher education: challenges and adaptations during the COVID-19 pandemic

Main Article Content

Junior Vagner Pereira da Silva
https://orcid.org/0000-0002-4098-9664
Michel Canuto de Sena
https://orcid.org/0000-0001-5317-2306

Abstract

The case addresses the situation experienced by the author in a sports program of the federal sports policy, with a focus on serving the university community, primarily students. The program is a public partnership between a public higher education institution and the Ministry of Citizenship and started in March 2019. Twelve months after its implementation, the project coordinator had to make emergency decisions due to the COVID-19 pandemic and measures to increase social distancing and reduce contamination. After analyzing the context, the program rules established by the federal government, and the pedagogical issues related to teaching-learning of physical activities, the coordinator decided to suspend the activities until the end of the pandemic. The coordinator was aware of the deadline to meet the program’s targets – October 2020, which could be extended to December 2022. However, the coordinator could not know when the pandemic would be under control and when the program’s face-to-face services would return. Therefore, several dilemmas were faced: should the coordinator ask the granting agency to suspend the program? Should the coordinator consult the agency about the possibility of adapting the program so physical activities could be conducted via remote tools? In the time between consulting the granting agency and obtaining a response, should the coordinator suspend or maintain the payment of scholarships to the personnel even though services were not being provided? Should the program maintain the payments and assign alternative activities until obtianing a response from the granting agency?

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Silva, J. V. P. da, & Sena, M. C. de. (2022). Sports projects in higher education: challenges and adaptations during the COVID-19 pandemic. Cadernos EBAPE.BR, 20(5), 769–780. https://doi.org/10.1590/1679-395120210183
Section
Case Studies & Teaching Cases

References

Abrucio, R. L., Grin, E. J., Franzese, C., Segatto, C. I., & Couto, C. G. (2020). Combate à COVID-19 sob o federalismo bolsonarista: um caso de descoordenação intergovernamental. Revista de Administração Pública, 54(4), 663-677.

Bobbio, N. (1987). Estado, governo e sociedade: por uma teoria geral da política. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Bobbio, N. (1999). Teoria do Ordenamento Jurídico (10a ed.). Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília.

Bobbio, N., Matteucci, N., & Pasquino, G. (1998). Dicionário de política. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília.

Carvalho, M. (2020). Manual do direito administrativo (7a ed.). Salvador, BA: JusPodivm.

Castioni, R., Melo, A. A. S., Nascimento, P. M., & Ramos, D. L. (2021). Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação de Política Pública Educacional, 29(111), 399-419.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1998). Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm

Decreto nº 7.416, de 30 de dezembro de 2010. (2010). Regulamenta os arts. 10 e 12 da Lei nº 12.155, de 23 de dezembro de 2009, que tratam da concessão de bolsas para desenvolvimento de atividades de ensino e extensão universitária. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7416.htm

Delgado, M. G. (2002). Curso de Direito do Trabalho. São Paulo, SP: LTr.

Dellbrügger, A. P., Oliveira, M. O., Guerra, C. R., Scaramussa, C. S., Zorzi, J. G., Ricci, L. C. ... Dimov, T. (2021). Encontros narrativos: mulheres pesquisadoras em meio à pandemia. Saúde debate, 45(Especial 1), 181-199.

Di Pietro, M. S. Z. (2014). Direito Administrativo (27a ed.). São Paulo, SP: Atlas.

Durhan, E. R. (1989). A Autonomia Universitária: o Princípio Constitucional e suas implicações. São Paulo, SP: Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior da USP.

Durhan, E. R. (2003). Autonomia, controle e avaliação. In L. Morrhy (Org.), Universidade em questão. Brasília, DF: Universidade de Brasília.

Durhan, E. R. (2005). A autonomia universitária - extensão e limites. São Paulo, SP: Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior da USP.

Felisberto, L. C. C., Giovannini, T. E., Diógenes, I. C. F., Carlos, L. P. M., & Lins, L. F. T. S. (2020). O Caminho se faz ao caminhar: novas perspectivas da educação médica no contexto da pandemia. Revista Brasileira de Educação Médica, 44(Suppl 1), e0156.

Frada, M. A. C. (2017). Direito administrativo. Sobral, CE: LMR Distribuidora.

Frey, K. (2000). Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas públicas, 21, 211-259.

Hironaka, G. M. F. N. (2020). Danos materiais na Responsabilidade civil. In M. C. Sena (Org.), Responsabilidade Civil: aspectos gerais e temas contemporâneos. Campo Grande, MS: Editora Contemplar.

Lei nº 8.112, de 11 de dezembro de 1990. (1990). Dispõe sobre o regime jurídico dos servidores públicos civis da União, das autarquias e das fundações públicas federais. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8112cons.htm

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei nº 12.155, de 23 de dezembro de 2009. (2009). Dispõe sobre a concessão de Bônus Especial de Desempenho Institucional – BESP/DNIT aos servidores do Departamento Nacional de Infra-Estrutura de Transportes - DNIT; altera as Leis nos 11.171, de 2 de setembro de 2005, 10.997, de 15 de dezembro de 2004, 11.907, de 2 de fevereiro de 2009, e 11.507, de 20 de julho de 2007; e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12155.htm

Mazza, A. (2019). Manual de direito administrativo (9a ed.). São Paulo, SP: Saraiva Educação.

Mélo, C. B., Farias, G. D., Nunes, V. R. R., Andrade, T. S. A. B., & Piagge, C. S. L. D. (2021). A extensão universitária no Brasil e seus desafios durante a pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, 10(3), e1210312991.

Mendes, T. B., Souza, K. C., França, C. N., Rossi, F. E., Santos, R. P. G., Duailibi, K. ... Neves, L. M. (2021). Atividade física e sintomas de ansiedade e depressão entre estudantes de medicina durante a pandemia. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 27(6), 582-587.

Nascimento, E. M., Cornaccio, E. B., Jr., & Carvalho, M. G. (2021). A dor nos tempos da Covid-19: transtorno de adaptação nos professores do ensino superior brasileiro. SciELO Preprints. Recuperado de https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2734

Oliveira, F. A. (1996). A administração pública na Constituição de 1988. Revista de Direito Administrativo, 206, 43-87.

Paludo, A. V. (2010). Administração pública. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier.

Panizzon, M., Costa, C. F., & Medeiros, I. B. O. (2020). Práticas das universidades federais no combate à COVID-19: a relação entre investimento público e capacidade de implementação. Revista de Administração Pública, 54(4), 635-649.

Paula, A. P. P. (2005). Administração pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão social. Revista de Administração de Empresas, 45(1), 36-49.

Peci, A. (2020). A resposta da administração pública brasileira aos desafios da pandemia. Revista de Administração Pública, 54(4), Editorial. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/0034-761242020

Peci, A., Irigaray, H. A. R., & Stocker, F. (2021). Administração, gestão e políticas públicas: interfaces e diálogos com o campo organizacional. Cadernos EBAPE.BR, 19(Especial), Editorial. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/1679-395183908

Programa Segundo Tempo Universitário. (2017). Diretriz 2016. Brasília, DF: Ministério do Esporte. Recuperado de http://arquivo.esporte.gov.br/index.php/institucional/esporte-educacao-lazer-e-inclusao-social/segundo-tempo/orientacoes/manuais-de-diretrizes