Constitution, constitutional amendments and public policies: Unveiling government attention through constitutional changes

Main Article Content

Felipe Gonçalves Brasil
https://orcid.org/0000-0001-7282-0110
Ana Cláudia Niedhardt Capella
Lorraine Saldanha Freitas Xavier de Souza
https://orcid.org/0000-0002-6259-9667
Pedro Moura Costa

Abstract

From its enactment in 1988 until 2018, the Brazilian Federal
Constitution underwent 105 changes through the approval of Constitutional Amendments. Given this high rate of amendments, this research aims to map and analyze the changes in the Constitution, focusing on the different types of sectoral policies targeted by these 105 amendments over 30 years. The study employs content analysis based on the Comparative Agendas Project (CAP) framework. The findings reveal that the Constitution expanded by more than 20% during this period. There was also an increase in policy regulations, particularly those aimed at guaranteeing various types of policies – primarily social policies – often at the expense of polity regulation. Finally, the conclusions highlight the importance of viewing the Federal Constitution as a locus for agenda formation, policy formulation, and the promotion of government priorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
BRASIL, F. G.; CAPELLA, A. C. N.; DE SOUZA, L. S. F. X.; COSTA, P. M. Constitution, constitutional amendments and public policies: Unveiling government attention through constitutional changes. Cadernos Gestão Pública e Cidadania, São Paulo, v. 29, p. e89207, 2023. DOI: 10.12660/cgpc.v29.89207. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/cgpc/article/view/89207. Acesso em: 3 jul. 2024.
Section
Articles

References

Arantes, R. B., & Couto, C. G. (2008a, Setembro). Por que muda e como muda a Constituição? Problemas de controle sobre a agenda governamental. 32º Encontro Anual da ANPOCS. Caxambu, Minas Gerais.

Arantes, R. B., & Couto, C. G. (2008b). A Constituição sem fim. In S. Diniz & S. Praça (Orgs.), Vinte anos de Constituição (pp. 31-60). Paulus.

Arantes, R. B., & Couto, C. G. (2009a). Uma Constituição incomum. In M. A. R. de Carvalho, C. Araújo, & J. A. Simões (Orgs.), A Constituição de 1988: Passado e futuro.(pp.17-51) Hucitec.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Carvalho, J. M. (2002). Cidadania no Brasil: O longo caminho. Civilização Brasileira. Edições 70.

Couto, C. G., & Arantes, R. B. (2006). Constituição, governo e democracia no Brasil. Revista Brasileira de Ciências Sociais, (61), 41-62. https://doi.org/10.1590/S0102-69092006000200003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69092006000200003

Elster, J. (2012). The optimal design of a Constituent Assembly. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511846427.008

Lima, G. de M. (2016). Constitucionalização de políticas públicas e emendamento constitucional no Brasil (Tese de doutorado em Administração Pública e Governo, Fundação Getulio Vargas, Escola de Administração de Empresas de São Paulo).

Moraes, A. (2019). Direito Constitucional. Atlas.

Novelino, M. (2019). Curso de Direito Constitucional (15a ed.).Juspodivm.

Reis, F. W. (Junho, 1989). Estado, Economia, Ética, Interesses: Para a Construção Democrática do Brasil. Planejamento e Políticas Públicas, 1(1), 33-35. http://biblioteca.ijsn.es.gov.br/Record/3561

Silva, V. A. da. (2021). Direito Constitucional brasileiro. Universidade de São Paulo.

Souza, C. (2008). Regras e contexto: As reformas da Constituição de 1988. Dados – Revista de Ciências Sociais, 51, 791-823. https://doi.org/10.1590/S0011-52582008000400001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0011-52582008000400001