Theoretical-methodological foundations and practical systematization of sociological discourse analysis

Main Article Content

Katiuscia Schiemer Vargas
https://orcid.org/0000-0002-3872-7972
Gilnei Luiz de Moura
https://orcid.org/0000-0003-4359-0365

Abstract

The objective of the paper is to present the theoretical and methodological foundations of sociological discourse analysis (SDA) and to demonstrate the practical application of its procedural basis by way of an exemplary case that has as its theme the culture of devotion to organizations. The development of a practical SDA plan is a constructive and incremental process and its paths
are outlined as procedures under development. There is no general and/or rigid rule on what procedures are necessary for achieving the research objectives; the contextualizing interpretation of the discourses will determine the practice. The use of SDA as an analytical lens enabled us to explore the internal dimensions of the discourse, considering the social reality in which it is
produced and providing an understanding of the culture of devotion through the senses and meanings that are constructed by the workers of the company we studied.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
SCHIEMER VARGAS, K. .; DE MOURA, G. L. . Theoretical-methodological foundations and practical systematization of sociological discourse analysis. RAE - Revista de Administracao de Empresas , [S. l.], v. 62, n. 2, p. 1–17, 2021. DOI: 10.1590/S0034-759020220207. Disponível em: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/85106. Acesso em: 30 jun. 2024.
Section
Articles

References

Alonso, L. E. (1998). La mirada cualitativa en sociología. Madrid, España: Fundamentos.

Alonso, L. E. (2002). Los mercados lingüísticos o el muy particular análisis sociológico de los discursos de Pierre Bourdieu. Revista de Estudios de Sociolingüística, 3(1), 111-132. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/revista/538/A/2002

Alonso, L. E. (2012). Sociedad y discurso o discurso sin sociedad: El debate postestructuralista. Encrucijadas – Revista Crítica de Ciências Sociales, (4), 7-25. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/78873

Coelho, A. L. A. L. (2012). Construção do discurso da sustentabilidade: Uma prática de análise sociológica do discurso no campo organizacional (Tese de Doutorado em Administração e Turismo, Universidade do Vale do Itajaí [UNIVALI], Biguaçu, SC).

Coelho, A. L. A. L., Godoi, C. K., & Coelho, C. (2015). Análise sócio-hermenêutica do discurso da sustentabilidade a partir de materiais visuais. Revista de Administração Contemporânea – RAC, 19(5), 649-670. doi: 10.1590/1982-7849rac2015150032

Collins, J. C., & Porras, J. I. (1995). Feitas para durar: Práticas bem-sucedidas de empresas visionárias. Rio de Janeiro, RJ: Rocco.

Conde, F. (2009). Análisis sociológico del sistema de discursos. Madrid, España: Centro de Investigaciones Sociológicas.

Criado, E. M. (2013) Mentiras, inconsistencias y ambivalencias: teoría de la acción y análisis de discurso. In: SEMINARIO PERMANENTE DE SOCIOLOGÍA: Jornadas de análisis de discurso en ciencias sociales, 2013, Sevilla. Anais... Sevilla, Andalucía, España.

Lucas, A., & Ortí, A. (1995). Génesis y desarrollo de la práctica de grupo de discusión: Fundamentación metodológica de la investigación social cualitativa. Investigación y Marketing, 47, 6- 9.

Fossá, M. I. T. (2003). A cultura de devoção nas empresas familiares e visionárias: Uma definição teórica e operacional (Tese de Doutorado em Administração, Universidade Federal do Rio Grande do Sul [UFRGS], Porto Alegre, RS).

Godoi, C. K. (2005). Análise do discurso na perspectiva da interpretação social dos discursos: Uma possibilidade aberta aos estudos organizacionais. Gestão.Org – Revista Eletrônica de Gestão Organizacional, 3(2), 90-105. Retrieved from https://periodicos.ufpe.br/revistas/gestaoorg/article/view/21574/18268

Godoi, C. K. (2009). A perspectiva da interpretação social dos discursos: Uma prática de análise dos discursos motivacionais na aprendizagem com base nos atos da fala, enunciação e contexto. In A. P. Carrieri, Análise do discurso em estudos organizacionais (pp. 131-152). Curitiba, PR: Juruá.

Godoi, C. K. (2010). Perspectivas de análise do discurso nos estudos organizacionais. In :C. K. Godoi, R. Bandeira-de-Mello, & A. B. Silva (Orgs.), Pesquisa qualitativa em estudos organizacionais: Paradigmas, estratégias e métodos (2ª ed., pp. 375-401). São Paulo, SP: Saraiva.

Godoi, C. K. (2018). Indicações bibliográficas. Análise Sociológica do Discurso e grupo de discussão: Práticas da tradição espanhola de pesquisa qualitativa. RAE-Revista de Administração de Empresas, 58, 585. Retrieved from https://rae.fgv.br/sites/rae.fgv.br/files/analise_sociologica_do_discurso_e_grupo_de_discussao_praticas_da_tradicao_espanhola_de_pesquisa_qualitativa.pdf

Godoi, C. K., Coelho, A. L. A., & Serrano, A. (2014, July-September) Elementos epistemológicos e metodológicos da análise sociológica do discurso: Abrindo possibilidades para os estudos organizacionais. Organizações & Sociedade – O&S, 21(70), 509-536. Retrieved from https://portalseer.ufba.br/index.php/revistaoes/article/view/11380/8210

Godoi, C. K., Mastella, A. S., & Uchôa, A. G. F. (2018, January-April). Integração metodológica entre grupo de discussão e análise sociológica do discurso: Um caso exemplificador sobre o discurso feminino acerca do consumo da beleza. Revista Eletrônica de Administração – REAd, 34(1), 30-60. doi: 10.1590/1413-2311.180.69478

Godoi, C. K., & Uchôa, A. G. F. (2019, October-December) Metodologia de Análise Sociológica Discursivo-Imagética: Possibilidades aos estudos organizacionais. Organizações & Sociedade – O&S, 26(91), 776-794. doi: 10.1590/1984-9260918

Gordo, A.; & Serrano, A. (2008) Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Pearson Prentice Hall.

Ibáñez, J. (2003) Más allá de la sociología: el grupo de discusión: teoría y crítica. 5. ed. Madrid: Sieglo Veintiuno.

Mastella, A. D. (2015). O discurso feminino sobre o consumo de beleza na sociedade pós-moderna (Tese de Doutorado em Administração e Turismo, Universidade do Vale do Itajaí [UNIVALI], Biguaçu, SC).

Ortí, A. (1986). La apertura y el enfoque cualitativo o estructural: La entrevista abierta semidirectiva y la discusión de grupo. In M. García, J. Ibañez, & F. Alvira, (Comps.), El análisis de la realidad social: Métodos y técnicas de investigación (pp. 189-222). Madrid, España: Alianza.

Ortí, A. (2010). La apertura y el enfoque cualitativo o estructural: La entrevista abierta semidirectiva y la discusión de grupo. In M. García, J. Ibañez, & F. Alvira (Orgs.), El análisis del realidad social: Métodos y técnicas de investigación (pp. 153-186). Madrid, España: Alianza.

Ortí, A. (2014) Encuestación cualitativa y práxis socioinstitucional: De la configuración de subjetividades sociales a la de discursos virtuales. Arxius de Ciències Socials, (31), 27-56. Retrieved from http://hdl.handle.net/10550/44309

Ruiz Ruiz, J. (2009). Análisis sociológico del discurso: Métodos y lógicas. Forum: Qualitative Social Research, 10(2). Retrieved from https://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1298/2882

Ruiz Ruiz, J (2014). El discurso implícito: Aportaciones para um análisis sociológico. Reis – Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (146), 171-190. DOI: https://doi.org/10.5477/cis/reis.146.171

Serrano, A. (2008). El análisis de materiales visuales en la investigación social: El caso de la publicidad. In A. Gordo, & A. Serrano, Estrategias y práticas cualitativas de investigación social (pp. 245-286). Madrid, España: Pearson Prentice Hall.

Soares, J. R. R., & Godoi, C. K. (2017). A metodologia da análise sociológica do discurso em estudos turísticos: O processo de transformação da imagem turística e sua relação com a lealdade. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 15(1), 245-260. doi: 10.25145/j.pasos.2017.15.015

Triviños, A. N. S. (2008). Introdução à pesquisa em ciências sociais: A pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas.

Uchôa, A. G. F. (2017). A relação líder-liderado analisada sob o olhar da abordagem crítica da liderança e compreendida a partir da análise sociológica discursivo-imagética: Um estudo etnográfico em um campus universitário italiano (Tese de Doutorado em Administração e Turismo, Universidade do Vale do Itajaí [UNIVALI], Biguaçu, SC).