The effect of policies for filling school principal positions on school management in Brazil
Main Article Content
Abstract
Leadership by a school principal is one of the key factors for ensuring an educational environment conducive to the teaching-learning process. Nevertheless, only a handful of studies have analyzed the determinants of principals’ performance. This study evaluated the potential effect of principal selection policies on teacher perceptions of principal leadership and school climate. The factors were created based on responses to the National Basic Education Assessment System (Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica - Saeb) contextual questionnaires applied in 2013 and 2015. The legislation for filling school principal positions in the 26 states and the Federal District was also analyzed. The results showed a statistically significant difference between the group of schools that carried out “civil service examination only” and “selection process and election” compared to the group that adopted the “appointment only” modality. However, the high variation observed in the climate and leadership coefficients between the federative entities reveals that the local context affects teacher perceptions of these variables. This demonstrates that in addition to the selection process, it is important to consider each locality’s characteristics to select professionals with competencies and skills appropriate to the position’s challenges, which may contribute to better educational outcomes for students.
Downloads
Article Details
The Brazilian Journal of Public Administration (RAP) undertakes to contribute to the protection of authors’ intellectual rights. On this matter:
- It uses the Creative Commons BY (CC-BY) license for all texts it publishes, except when there is indication of specific holders of copyrights and property rights;
- It uses the similarity verification software of content - Plagiarism (Crossref Similarity Check);
- It takes actions to fight against plagiarism and ethical misconduct aligned with the guidelines of the Committee on Publication Ethics (COPE).
Further information on the Code of Ethics adopted by RAP can be found in Ethical Standards and Code of Conduct.
References
Abrucio, F. L. (2010). Gestão escolar e qualidade da Educação: um estudo sobre dez escolas paulistas. In P. J. B. Louzano (Ed.), Estudos & Pesquisas Educacionais (pp. 241-274). São Paulo, SP: Fundação Vitor Civita.
Alves, M. T. G., & Franco, C. (2008). A pesquisa em eficácia escolar no Brasil: evidências sobre o efeito das escolas e fatores associados à eficácia escolar. In N. Brooke, & J. F. Soares (Orgs.), Pesquisa em eficácia escolar: origens e trajetórias (pp. 482-500). Belo Horizonte, MG: UFMG.
Alves, M. T. G., Xavier, F. P., Barbosa, L. E., Caldeira, B. F., Silva, C. A. S., & Soares, J. F. (2015, agosto). Fatores contextuais das escolas da educação básica: dados, métodos e aplicações. In Anais de Reuniões da ABAVE 8 (No. 2. pp. 57-76), Florianópolis, SC.
Ghanem, E. G. G., Jr. (1995). Participação popular na gestão escolar: bibliografia. São Paulo, SP: Ação Educativa.
Gremaud, A. P., Pazello, E. T., & Maluf, B. T (2016, agosto). O impacto da indicação política do diretor no desempenho educacional. In Anais de Reuniões da ABAVE 8 (No. 2. pp. 313-336), Florianópolis, SC.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2015). Perfil dos Estados e dos Municípios Brasileiros: cultura 2014. Rio de Janeiro, RJ: Autor.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2015). Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Autor.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2017, março 18). Microdados Saeb (Aneb/Prova Brasil) de 2013 e de 2015. Brasília, DF: Autor. Recuperado de http://portal.inep.gov.br/microdados
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2009). A review of empirical evidence about school size effects: A policy perspective. Review of educational research, 79(1), 464-490.
Libâneo, J. C (2001). Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia, GO: Editora Alternativa.
Lück, H. (2009). Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba, PR: Positivo.
Lück, H. (2011). Mapeamento de práticas de seleção e capacitação de diretores escolares. São Paulo, SP: Fundação Vitor Civita.
Maia, G. Z. A., & Manfio, A. (2010). O provimento do cargo de gestor escolar e a qualidade de ensino: análise de publicações nacionais (1990-2005). RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 26(3), 477-494.
Marks, H. M., & Printy, S. M. (2003). Principal leadership and school performance: An integration of transformational and instructional leadership. Educational administration quarterly, 39(3), 370-397.
Mortimore, P., Sammons, P., & Ecob, R. (1988). Expressing the magnitude of school effects: A reply to Peter Preece. Research Papers in Education, 3(2), 99-101.
Oliveira, A. C. P. (2015). As relações entre direção, liderança e clima escolar em escolas municipais do Rio de Janeiro (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ.
Oliveira, A. C. P., & Carvalho, C. P. (2015, novembro). Gestão escolar, liderança do diretor e resultados educacionais no Brasil. In Anais da 37º Reunião Nacional da ANPED, Florianópolis, SC.
Oliveira, A. C. P., & Waldhelm, A. P. S. (2016). Liderança do diretor, clima escolar e o desempenho dos alunos: qual a relação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 24(93), 824-844. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v24n93/1809-4465-ensaio-24-93-0824.pdf
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2019). Qualidade da infraestrutura das escolas públicas do ensino fundamental no Brasil. Brasília, DF: Autor.
Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. (2017). Desigualdades de aprendizado entre alunos das escolas públicas brasileiras. Evidências da Prova Brasil (2007 a 2013). Brasília, DF: Autor.
Pereda, P., Lucchesi, A., Mendes, K., & Bresolin, A. (2015, dezembro). Avaliação do impacto do processo de seleção de diretores nas escolas públicas brasileiras. In Anais do 43º Encontro Nacional de Economia, Florianópolis, SC.
Rutter, M., Maughan, B., Mortimore, P., Ouston, J., & Smith, A. (2008). Estudos anteriores. In N. Brooke, & J. F. Soares (Orgs.), Pesquisa em eficácia escolar: origem e trajetórias (pp. 142-152). Belo Horizonte, MG: UFMG.
Samejima, F. (1969). Estimation of latent ability using a response pattern of graded responses (Psychometric Monograph, No. 17). Richmond, VA: Psychometric Society.
Sammons, P. (2008). As características-chave das escolas eficazes. In: Brooke, N., & Soares, J. F. (Orgs.). Pesquisa em eficácia escolar: origens e trajetórias (pp. 335-387). Belo Horizonte, MG: UFMG.
Soares, J. F. (2004). O Efeito da Escola no Desempenho Cognitivo de seus Alunos. REICE - Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(2), 83-104. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/551/55120207.pdf
Teddlie, C., & Reynolds, D. (2000). The International handbook of school effectiveness research. London, EN: Falmer Press.
Teddlie, C., & Stringfield, S. (1993). Schools make a difference: lessons learned from a 10-year study of school effects. New York, NY: Teachers College Press.
Urick, A., & Bowers, A. J. (2014). What are the different types of principals across the United States? A latent class analysis of principal perception of leadership. Educational Administration Quarterly, 50(1) 96-134.
Wooldridge, J. M. (2016). Introdução à econometria: uma abordagem moderna. São Paulo, SP: Cengage Learning.