Policy-making or rewards: political appointments in Brazilian municipal governments

Main Article Content

André Marenco
https://orcid.org/0000-0002-0848-9352

Abstract

Brazil has 5,570 municipalities, and each local government has a stock of appointed positions. This study adopted descriptive and inferential statistics to observe the variations in the political strategies adopted when filling these positions. The research identified (1) different political appointment strategies, from those based on reward (high scope/low education level) to strategies based on policy-making (reduced scope/high education level), (2) a robust relationship between HDI and political appointments with a policy-making profile inferring lower coordination costs and informational asymmetries for principals/voters, and (3) party and electoral competition variables showed modest results as potential explanatory factors to adopting reward-based strategies. Also, the adoption of reward-based strategies – cases where municipalities’ employees presented a higher proportion of appointees with lower education levels – did not affect the odds ratios of incumbents in the next municipal elections.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Marenco, A. (2023). Policy-making or rewards: political appointments in Brazilian municipal governments. Brazilian Journal of Public Administration, 57(1), e2022–0182. https://doi.org/10.1590/0034-761220220182
Section
Article

References

Abbers, R., & Oliveira, M. (2015). Nomeações políticas no Ministério do Meio Ambiente (2003-2013): interconexões entre ONGs, partidos e governos. Opinião Pública, 21(2), 336-364. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1807-01912015212336

Albrecht, N. (2021). Reflexões sobre nomeações a cargos públicos no Brasil: a experiência de três secretarias entre 2011 e 2018. Revista Brasileira de Ciência Política, 36, e246012. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0103-3352.2021.36.246012

Avellaneda, C., & Gomes, R. (2017). Capacidade gerencial dos prefeitos e o desempenho de municípios brasileiros. Organizações & Sociedade, 24(83), 555-579. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/1984-9240831

Bach, T., Hammerschmid, G., & Löfflerl, L. (2020). More delegation, more political control? Politicization of senior-level appointments in 18 European countries. Public Policy and Administration, 35(1), 3-23. Recuperado de https://doi.org/10.1177/0952076718776356

Batista, M. (2013). Incentivos da dinâmica política sobre a corrupção: reeleição, competitividade e coalizões nos municípios brasileiros. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 28(82), 87-106. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0102-69092013000200006

Batista, M. (2015). Burocracia local e qualidade da implementação de políticas descentralizadas: uma análise da gestão de recursos federais pelos municípios brasileiros. Revista do Serviço Público, 66(3), 345-370. Recuperado de https://doi.org/10.21874/rsp.v66i3.571

Batista, M., & Lopez, F. (2021). Ministerial typology and political appointments: where and how do presidents politicize the bureaucracy? Brazilian Political Science Review, 15(1), e0004. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1981-3821202100010004

Batista, M., Rocha, V., & Santos, J. (2020). Transparência, corrupção e má gestão: uma análise dos municípios brasileiros. Revista de Administração Pública, 54(5), 1382-1401. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0034-761220190290

Bearfield, D. (2009). What is patronage? A critical reexamination. Public Administration Review, 69(1), 64-76. Recuperado de https://doi.org/10.1111/j.1540-6210.2008.01941.x

Borges, A. (2010). Dinâmica político-eleitoral, burocracia e gasto social estadual. Caderno CRH, 23(58), 91-109. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0103-49792010000100007

Brambor, T., & Ceneviva, R. (2012). Reeleição e continuísmo nos municípios brasileiros. Novos Estudos CEBRAP, 93, 9-21. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0101-33002012000200002

Budge, I., & Laver, M. (1986). Office seeking and policy pursuit in coalition theory. Legislative Studies Quarterly, 11(4), 485-506. Recuperado de https://doi.org/10.2307/439930

Campos, F., Castelar, I., & Soares, R. (2018). Fatores associados à corrupção municipal em transferências de recursos da União. Nova Economia, 28(3), 879-911. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0103-6351/3050

Cardoso, A., & Marenco, A. (2020). Nomeações políticas nos governos municipais e performance burocrática: avaliando o desempenho. Revista de Administração Pública, 54(3), 360-380. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0034-761220190020

Cardoso, A., & Marenco, A. (2019). Qualidade burocrática e performance estatal: desvendando a caixa-preta do município. Administração Pública e Gestão Social, 11(4), 1-21. Recuperado de https://doi.org/10.21118/apgs.v4i11.6318

Carneiro, L. P., & Almeida, M. H. T. (2008). Definindo a arena política local: sistemas partidários municipais na federação brasileira. Dados, 51(2), 403-432. Recuperado de https://doi.org/10.1590/S0011-52582008000200006

Cervi, E. & Borba, F. (2019). Os diretórios partidários municipais e o perfil sociodemográfico dos seus membros. Revista Brasileira de Ciência Política, 28, 65-92. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0103-335220192803

Cortazar, J., Lafuente, M., & Sanginés, M. (2014). Serving citizens: a decade of civil service reforms in Latin America (2004-13). Washington, DC: Inter-American Development Bank.

Dahl, R. (1997). Poliarquia: participação e oposição. São Paulo, SP: Edusp.

Denhardt, J., & Denhardt, R. (2007). The new public service: serving, not steering. New York, NY: M. E. Sharpe.

Doherty, K., Lewis, D., & Limbocker, S. (2019). Presidential control and turnover in regulatory personnel. Administration & Society, 51(10), 1606-1630. Recuperado de https://doi.org/10.1177/0095399719875458

Downs, A. (1967). Inside bureaucracy. Boston, MA: Little.

Eisenstadt, S., & Roninger, L. (1980). Patron-client relations as a model of structuring social exchange. Comparative Studies in Society and History, 22(1), 42-77. Recuperado de https://doi.org/10.1017/S0010417500009154

Falleti, T., & Lynch, J. (2009). Context and causal mechanisms in political analysis. Comparative Political Studies, 42(9), 1143-1166. Recuperado de https://doi.org/10.1177/0010414009331724

Ferraz, D. (2020). Administração (a)política? O retrato e os fatores de seleção do dirigente público. Revista de Administração Pública, 54(5), 1166-1187. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0034-761220190417

Fiorina, M. (1981). Congressional control of the bureaucracy: a mismatch of capabilities and incentives. In L. Dodd, & B. Oppenheimer (Eds.), Congress reconsidered (pp. 332-348). Washington, DC: Congressional Quarterly Press.

Geddes, B. (1994). Politician’s dilemma. Building state capacity in Latin America. Berkeley, CA: University of California Press.

Gomes, S., Lacerda, A., & Silva, A. (2020). Critérios técnicos, políticos e dinâmica regional na nomeação de secretários estaduais: um estudo de caso do Rio Grande do Norte. Revista de Sociologia e Política, 28(76), e005. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1678-987320287605

Grangeia, M., Carvalhães, F., & Coelho, R. (2021). Alcance e limites do ativismo do Ministério Público como fiscal da educação. Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, 14(1), 289-317. Recuperado de https://doi.org/10.17648/dilemas.v14n1.32661

Grindle, M. (2012). Jobs for the boys: patronage and the state in comparative perspective. Cambridge, MA: Harvard University Prress.

Kitschelt, H., & Wilkinson, S. I. (2007). Patrons, clients, and policies: patterns of democratic accountability and political competition. New York, NY: Cambridge University Press.

Kopecky, P., & Mair, P. (2011, junho). Party patronage in contemporary Europe: principles and practices (Working Paper, n. 41). San Domenico di Fiesole, FI: European University Institute.

Kopecky, P., Meyer-Sahling, J., Panizza, F., Scherlis, G., Schuster, C., & Spirova, M. (2016). Party patronage in contemporary democracies: results from an expert survey in twenty-two countries from five regions. European Journal of Political Research, 55(2), 416-431. Recuperado de https://doi.org/10.1111/1475-6765.12135

Kopecky, P., & Scherlis, G. (2008). Party patronage in contemporary Europe. European Review, 16(3), 355-371. Recuperado de https://doi.org/10.1017/S1062798708000306

Lima, I. (2018). O impacto do arranjo institucional brasileiro no controle político sobre a burocracia. Cadernos EBAPE.BR, 16(4), 656-666. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1679-395165820

Lopez, F. (2015). Cargos de confiança no presidencialismo de coalizão brasileiro. Brasília, DF: Ipea.

Lopez, F., & Almeida, A. (2017). Legisladores, captadores e assistencialistas: a representação política no nível local. Revista de Sociologia e Política, 25(62), 157-181. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1678-987317256207

Lopez, F., & Moreira, T. (2022). O carrossel burocrático dos cargos de confiança: análise de sobrevivência dos cargos de direção (DAS) do Executivo Federal brasileiro (1999-2017). Dados, 65(2), e20200157. Recuperado de https://doi.org/10.1590/dados.2022.65.2.263

Lopez, F., & Praça, S. (2015). Critérios e lógicas de nomeação para o alto escalão da burocracia federal brasileira. In F. Lopez (Org.), Cargos de confiança no presidencialismo de coalizão brasileiro. Brasília, DF: Ipea.

Lopez, F., & Silva, T. (2019). Filiações partidárias e nomeações para cargos da burocracia federal (1999-2018). Revista de Administração Pública, 53(4), 711-731. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0034-761220180387

McCubbins, M., Noll, R., & Weingast, B. (1989). Structure and process, politics and policy: administrative arrangements and the political control of agencies. Virginia Law Review, 75(2), 431-482. Recuperado de https://doi.org/10.2307/1073179

McCubbins, M., & Schwartz, T. (1984). Congressional oversight overlooked: police patrols versus fire alarms. American Journal of Political Science, 28(1), 165-179. Recuperado de https://doi.org/10.2307/2110792

Manin, B. (1995). Principes du gouvernement représentatif. Paris, France: Calmann-Lévy.

Marconi, N. (2010). Uma radiografia do emprego público no Brasil: análise e sugestões de políticas. In M. Loureiro, F. Abrucio, & R. Pacheco (Orgs.), Burocracia e política no Brasil: desafios para o estado democrático no século XXI. (pp. 219-275). Rio de Janeiro, RJ: Fundação Getulio Vargas.

Marenco, A. (2017). Burocracias profissionais ampliam capacidade estatal para implementar políticas? Governos, burocratas e legislação em municípios brasileiros. Dados, 60(4), 1025-1058. Recuperado de https://doi.org/10.1590/001152582017141

Marenco, A. (2019). Local governments, Brazil. In A. Farazmand (Ed.), Global encyclopedia of public administration, public policy, and governance (pp. 1-6). Basel, Switzerland: Springer International Publishing.

Marenco, A., & Strohschoen, M. (2018). Abrindo a caixa-preta da gestão municipal: variações no perfil de burocracias governamentais locais. In A. Marenco, & M. I. Noll (Orgs.), A política, as políticas e os controles. Como são governadas as cidades brasileiras (pp. 49-64). Porto Alegre, RS: Tomo Editorial.

Marenco, A., Strohschoen, M., & Joner, W. (2017). Capacidade estatal, burocracia e tributação nos municípios brasileiros. Revista de Sociologia e Política, 25(64), 3-21. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1678-987317256401

Marin, P. (2016). Sistemas de gestão para resultados no setor público: intersecções entre política, governança e desempenho nas prefeituras de Rio de Janeiro e São Paulo (Tese de Doutorado). Fundação Getulio Vargas, São Paulo, SP.

Mayhew, D. (1974). Congress: the electoral connection. New Haven, CT: Yale University Press.

Meyer-Sahling, J. H., & Veen, T. (2012). Governing the post-communist state: government alternation and senior civil service politicization in Central and Eastern Europe. East European Politics, 28(1), 4-22. Recuperado de https://doi.org/10.1080/13523279.2011.635651

Moe, T. (1989). The politics of bureaucratic structure. In J. Chubb, & P. Peterson (Eds.), Can the government govern? Washington, DC: The Brookings Institution.

Muller, W., & Strom, K. (1999). Policy, office or votes? How political parties in Western Europe make hard decisions. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Neumann, S. (1956). Modern political parties: approaches to comparative politics. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Niskanen, W. (1971). Bureaucracy and representative government. Chicago, IL: Aldine.

Olivieri, C., Martinelli, B., Massucatto, P., & Silva, C. (2018). Gestão municipal e corrupção na implementação de programas educacionais federais. Revista de Administração Pública, 52(1), 169-179. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0034-7612171081

Palotti, P., & Cavalcante, P. (2018). Does one size fit all? An analysis of portfolio allocation in the Brazilian multiparty presidential system. Opinião Pública, 24(2), 427-455. Recuperado de https://doi.org/10.1590/1807-01912018242427

Peixoto, V., & Goulart, N. (2014). Evolução da competição eleitoral municipal no Brasil (1996 a 2012). Teoria & Pesquisa, 23(2), 41-63. Recuperado de https://doi.org/10.4322/tp.2014.012

Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. (2010). Índice de Desenvolvimento Humano Municipal. Recuperado de https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/idh0/conceitos/o-que-e-o-idhm.html

Przeworski, A., Stokes, S., & Manin, B. (1999). Democracy, accountability, and representation. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Rouban, L. (2001). Politicization of the civil service. In G. Peters, & J. Pierre (Eds.), Handbook of public administration (pp. 380-391). Thousand Oaks, CA: Sage

Santos, L. (2009). Burocracia profissional e a livre nomeação para cargos de confiança no Brasil e nos EUA. Revista do Serviço Público, 60(1), 5-28. Recuperado de https://doi.org/10.21874/rsp.v60i1.8

Scott, J. (1969). Corruption, machine politics, and political change. American Political Science Review, 63(4), 1142-1158. Recuperado de https://doi.org/10.2307/1955076

Shefter, M. (1977). Party and patronage: Germany, England, and Italy. Politics & Society, 7(4), 403-451. Recuperado de https://doi.org/10.1177/003232927700700402

Silberman, B. (1993). Cages of reason: the rise of the rational state in France, Japan, the United States, and Great Britain. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Tullock, G. (1965). The politics of bureaucracy. Washington, DC: Public Affairs Press.

Weber, M. (1984). Economia y Sociedad. México, DC: Fondo de Cultura Económica.

Weingast, B. (1984). The congressional-bureaucratic system: a principal agent perspective. Public Choice, 44(1), 147-191. Recuperado de https://doi.org/10.1007/BF00124821

Weingrod, A. (1968). Patrons, patronage, and political parties. Comparative Studies in Society and History, 10(4), 377-400. Recuperado de https://doi.org/10.1017/S0010417500005004

Wilson, W. (1955). Study of public administration. Washington, DC: Public Affairs Press.